کشف قدیمی ترین پرنده/ یک فسیل نظریه ای 150 سال را رد کرد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دیرینه شناسان چینی با کشف فسیلهای جدیدی نشان دادند آرکئوپتریکس که از 150 سال قبل به عنوان قدیمی ترین پرنده شناخته می شود اولین پرنده زمین نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، 150 سال قبل فسیلهای گونه ای از جانداران ماقبل تاریخ به نام آرکئوپتریکس در غاری واقع در باواریای آلمان کشف شد و از آن زمان این گونه به عنوان جد پرندگان امروزی و قدیمی ترین پرنده زمین شناخته شد.

اکنون گروهی از دیرینه شناسان چینی فسیلهایی را در این کشور کشف کردند که نشان می دهد آرکئوپتریکس قدیمی ترین پرنده نیست و تنها یکی از دایناسورهای پرداری است که در مسیر گذار دایناسورها به پرندگان بوده است.

این فسیلهای جدید مربوط به دایناسوری پردار به بزرگی یک مرغ است که Xiaotingia zhengi نام دارد.

Xiaotingia zhengi در حدود 155 میلیون سال در دوره ژوراسیک می زیسته است.

با بررسی و مقایسه خصوصیات استخوانی این گونه جدید، این دیرینه شناسان دریافتند که هم آرکئوپتریکس و هم Xiaotingia zhengi پرنده نبوده اند بلکه تنها دایناسورهای پردار بوده اند.

این محققان اظهار داشتند: "به اعتقاد ما هم Xiaotingia zhengi و هم آرکئوپتریکس متعلق به یک خانواده بزرگ از دایناسورها به نام Deinonychosauria هستند و بنابراین در گروه پرندگان جای ندارند. برای مثال، هر دوی این جانداران ماقبل تاریخ یک حفره بزرگ در جلوی چشمهای خود داشتند. این حفره که تنها در این گونه ها وجود داشته در هیچ پرنده ای دیده نمی شود."

براساس گزارش International Business Times، این دانشمندان افزودند: "آرکئوپتریکس و Xiaotingia همانند سایر اعضای خانواده Deinonychosauria یک خط تکاملی بسیار جالب هستند حتی اگر در اولین فازهای توسعه خود باشند. اعضای این گروه یک چنگال داسی شکل بر روی انگشت دوم پای خود داشتند که بسیار تخصصی بوده است."

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...