فضانوردان باستانی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اریش فون دنیکن و نظریه فضانوردی باستانی

اریش آنتون پاول فون دنیکن (به آلمانی: Erich Anton Paul von Däniken) نویسنده کتاب‌های نظریات فضانوردی باستانی است. او کاتولیکی متعصب است که به کشف رازهای جهان بسیار علاقمند بود. وی در جوانی با پس انداز 300،000 فرانک سفرهای پژوهشی و علمی خود به تمامی نقاط جهان آغاز کرد. از تاریک‌ترین و ناشناخته‌ترین مناطق زمین عکس گرفت و به همراه مدارک و مستندات و عکس‌های گرفته شده فرضیه‌ایی را بنا نهاد و کتابی بر مبنای آن چاپ کرد که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا است. بعد از نظریاتش درباره «صندوق عهد» و «داستان حضرت لوط» از جانب کلیسا کافر خوانده شد.

 

 

وی طبق نظریه باطل و مستندهای خیالی معتقد است که در گذشته‌های بسیار دور، موجوداتی از فضا به کره زمین آمده‌اند که تا حدودی به انسان‌ها شبیه بوده‌اند. آن‌ها که از تمدن و تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند، به انسانهای ابتدایی و وحشی، تمدن و راه و روش زندگی را آموخنتد و نیاکان ما، آنها را مانند خدایان می‌پرستیدند و در این میان هزاران فرقه خرافی با رنگ و بوی مذهبی پدید آمد و باعث شد تا خدای یگانه و راستین از نظرها دور شود. طبق این نظریه او قائل است در دوران‌های گذشته موجودات فرازمینی هوشمند (فضانوردان باستانی یا موجودات فضایی) از زمین دیدن کرده‌اند و نتیجه این تماس در فرهنگ، فناوری و یا دین نقش داشته یا آن‌ها را به وجود آورده است.

 

دنیکن تا کنون بیش از 41 کتاب در پرداختن نظریه خود منتشر کرده و چندین فیلم مستند برای گقته‌های خود از گوشه و کنار دنیا تهیه کرده است. کتاب «ارابهٔ خدایان»، نخستین اثر او است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شده و اساس این کتاب بر پایهٔ این فرضیه‌است که بسیاری از تکنولوژی‌های تمدن‌های باستانی و ادیان برگرفته از مسافران فضایی هستند که به نام خدایان پذیرفته شده‌اند.

 

در ایران کتابی با عنوان «ارابه بی خدایان» در نقد کتاب او نوشته شده که طنزگونه است.

 

نظریه صحیح:

 

- نظریه فضانوردی باستانی یا فضانوردان باستانی که ساخته ذهن دنیکن است، دلیل علمی معتبری ندارد و مورد قبول ادیان نمی‌باشد و ساخته دلایل موهوم و خیالی است ولی در طرف مقابل این نظریه که می‌گوید ادیان از جانب خدا آمده و خدای احد و واحدی وجود دارد که در هیچ قالبی نمی‌گنجد و مبرای از این تصورات خام است، همراه دلایل محکم عقلی و نقلی است که مورد خدشه قرار نگرفته و در کتاب‌های کلامی و اعتقادی به طور کامل بحث شده است.

 

- در میان روشنفکران واقعی غربی تعدادی محدودی هستند که مطالب این گونه را بیان می‌دارند و دانشمندان و اندیشمندان آزاده جهان بارها به صورت‌های گوناگون در مورد چنین نظریه‌هایی قد علم کرده و با آنها مقابله نموده‌اند.

 

- با توجه به این گونه افکار که به صورت‌های گوناگون مطرح و تبلیغ می‌شوند، وظیفه هر فرد است که اصول و اساس دین را از منابع معتبر و کافی بررسی نماید و در هر دوره زمانی افکار خود را با آنها تطبیق دهد تا از گزند چنین شبهات و افکار بیهوده‌ای در امان باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...