نگرشی کوتاه بر پدیده EVP

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۶ دیدگاه

EVP (Electronic Voice Phenomena)

یک اتفاق بسیار عجیب!!!!

روزانه موارد زیادی از وقایع عجیب در جهان رخ میدهد که با بررسی مجموعهای از آنها میتوان به نتایج خارقالعاده و البته جذابی دست یافت. این نتایج ما را به عالم ناشناختهها رهنمود میکند تا ببینیم دنیا فقط همان که ما حس میکنیم نیست. اگر آمادهاید برای قدم گذاشتن به جهان ناشناخته با ما همراه باشید.

 

تصویر روح در برفک تلویزیون

در اواسط دهه 1980 محققی به نام <کلاس اسچربر> یکی از کانالهای برفکی تلویزیون را انتخاب نمود و دوربین فیلمبرداری را جلوی آن گذاشت و به ضبط برفکها پرداخت. پس از ضبط، تصاویر برفکی را در ویدئو گذاشت و تماشا کرد. خیلی عجیب بود، در تصاویر برفکی تصاویری از دخترش <کارین> که به تازگی فوت کرده بود، به صورتی مهآلود ضبط شده بود. تصاویر، مثل ابر به تدریج ظاهر میشدند. او توانست علاوه بر دخترش سایر اعضای خانوادهاش را هم ببیند.

اگرچه چنین رویدادی عجیب و تا حدی باورنکردنی به نظر میرسید ولی این تجربه تنها گزارش ارائه شده درباره مواردی از این دست نیست.

تعریف EVP (Electronic Voice Phenomena)

 

پدیده ی صدای الکترونیکی (EVP )، همانطور که از نام مختصر آن مشخص است، اصطلاحی است جهت ثبت و ضبط اصوات و صداهای تعریف نشده و بدون شرح از طریق ادوات و تجهیزات الکترونیکی از طرف حاملان پیغام که آنان را ارواح و یا موجودات ناشناخته ی دنیای دیگر می نامند. به عبارتی دیگر می توان EVP را زیر شاخه ی ITC به حساب آورد و منظور از ITC در اینجا وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای ارتباط با دنیای مردگان می باشد.متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد از این موضوع بی اطلاع می باشند و بازار خرافات و کارهای عجیب غریب هم آن قدر رواج یافته که باور این موضوع هم در نوع خود برای بسیاری مشکل و سخت است. پدیده ی صدای الکترونیکی در ابتدا به کمک نوار ضبط صوت ثبت می گردید اما امروزه می تواند با وسایل دیجیتال و پیشرفته ی دیگر هم ثبت گردد، از تلفن گرفته تا رادیو، تلویزیون و حتی رایانه و خلاصه هر چیز الکترونیکی دیگر که قدرت ضبط صدا را داشته باشد. لازم به ذکر است EVP را با اصطلاح EDP هم می توان معرفی نمود، به معنای پدیده ی پارازیت الکترونیکی و همچنین با عنوان TDC به معنای ارتباط تله – بُعدی اما واژه ی رایج آن همان EVP می باشد.

 

تاریخچه ی EVP– جداسازی حقیقت از توهم

 

برای ما که امروزه از آخرین تکنولوژی ها جهت مطالعه و شناخت بیشتر EVP و ارتباط با مردگان استفاده می کنیم بسیار مهم است که نگاهی هرچند کوتاه به تاریخچه ی EVP داشته باشیم. چیزی که گاه توسط مردم تحت لفافه ی سحرآمیز و یا توهم و فریب بکار می رود!

داستان ها، مدارک و نشانه های زیادی از داستان ساخت EVP و شروع قدم های اولیه وجود دارد و مشخص کردن یک زمان مشخص برای تولد EVP کمی دشوار است. برخی مدارک و شواهد نشان می دهد اولین بار، دانشمند معروف و شناخته شده، توماس ادیسون اولین کسی بوده که جهت ارتباط با مادر متوفی خود به فکر ساخت وسیله ای جهت ارتباط با وی افتاده، عده ای هم بر این باورند وی در خلال جلسات احضار ارواح و با کمک یکی از همین ارواح راهنمایی می شده تا چنین دستگاهی را بسازد.با وجود این مدارک و نشانه ها در مورد توماس ادیسون، هنوز هیچ وسیله ی مشخصی از وی پیدا نشده و به ثبت نرسیده که مختص به این کار باشد، هرچند که علم وی و اختراعات وی هم اکنون یکی از مهمترین وسایل ارتباطی ما در این زمینه می باشد.

بسیاری از گفته ها و نوشته ها پیرامون توماس ادیسون و EVP نادرست و اثبات نشده مانده و گزارشات بسیاری به دروغ به نقل از وی مطرح شده. تنها ارتباط موثق بین ادیسون و EVP نقل قولی است از ادیسون در مجله مشهور و با قدمت Scientist امریکا در خلال یک مصاحبه که در آن ادیسون چنین بیان داشته: " به نظر این موضوع امکان پذیر است که بتوان دستگاهی ساخت، آنقدر ظریف و حساس که اگر اشخاصی در دنیای دیگر وجود داشته باشند یا بخواهند با ما در این دنیا در ارتباط باشند، به کمک این دستگاه به آنها این فرصت را بدهیم تا خود را بهتر بیان کنند تا اینکه بخواهیم شاهد واژگونی میزها، حرکات سریع در Ouija Board، استفاده از مدیوم ها و استفاده از روش های خام و قدیمی جهت ارتباط با این اشخاص باشیم." با چنین نقل قولی از ادیسون و وجود شواهد ریز دیگر در این باره حتی اگر نخواهیم ادیسون را بعنوان اولین فرد معرفی کنیم، می توانیم به طور قطع وی را از اولین پایه گذاران تفکر EVP بنامیم.

در سال 1936، Attila von Szalay، عکاسی بود که تلاش می کرد این اصوات ناشناخته و غیر قابل وصف را به کمک یک صدانگار ضبط نماید. وی در سال 1940 با وسایل قدیمی و زنگ زده خود توانست به این خواسته برسد.

نزدیک به سال 1949، شخصی به نام Marcello Bacci، در ایتالیا صداهایی را از منابع نامشخص ضبط کرد که به قول وی این اصوات از دنیای بعد از مرگ آمده و به کمک خلاء مجرایی مخابره شده ضبط شده.

در صده ی پنجاه، دو کشیش کاتولیک به نام پدر Emetti و پدر Gemelli توانستند صدای پدرشان را ثبت نمایند.

در سال 1959 نقاش و فیلم ساز سوئدی به نام فردریش یورگنسن صدای آواز پرنده ها را ضبط کرد. در خلال پخش این نوار ضبط شده صدای عجیب و آشنایی توجه او را جلب کرد. صدا، صدای پدر وی بود که مدت ها پیش از دنیا رفته بود و بعد از آن توانست صدای همسر متوفی خود را بشنود که نام او را صدا می کرد. بعد از این اتفاقات تکان دهنده فردریش بیش از پیش به ضبط صدا پرداخت و در خلال ثبت و ضبط های بعدی حتی توانست صدای مادر خود را هم بشنود.

در ادامه ی چنین اتفاقاتی بود که جرقه ی EVP مدرن زده شد و تعداد بسیاری از صداها و اصوات ضبط شده از دنیای مردگان به صورت کنترل شده ثبت و ضبط گردید.

 

اساس تحقیقات EVP :

برای توضیح این موضوع که چه کسی یا چه چیزی باعث ایجاد پدیده ی الکترونیکی می گردد لازم است جواب سوالات دیگری بر ما معین شود. بسیاری از محققان بر روی "فرضیه ی بقاء" کار کرده اند. اساسا چندین فرضیه در مورد اینکه بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد، وجود دارد.برای مثال:

هنگامی که شخصی بر اثر مرگ از بدن مادی خود رها می گردد، باید در دنیای غیر مادی به حیات خود ادامه دهد.

موجوداتی وجود دارند که دنیای مادی را تجربه نکرده اند. شاید این افراد از کسانی باشند که در بُعد یا سطح دیگری از هستی زندگی می کنند.

شاید موجوداتی وجود دارند که قائم بالذات هستند و در بخش دیگری از دنیای مادی زندگی می کنند اما می توانند با اراده ی خود به داخل یا خارج از این دنیای مادی نقل مکان کنند (شاید ماورای این کره ی خاکی).

موجودات غیرمادی، شامل اشیاء، احساسات و تصورات، باید تا حدی با سطح هستی تناسب داشته باشد که گاه به این شکل به ما ثابت می گردد و ما نشانه هایی از آن دریافت می کنیم.

این مثال ها شاید در نگاه اول کمی گیج کننده باشد، اما برای اساس و پایه ی تحقیقات EVP مورد نیاز می باشند.

محققان EVP بر این موضوع واقف هستند که گرچه در تحقیقات EVP از تکنولوژی و وسایل پیشرفته استفاده می کنند اما خود محقق، به خودی خود نیز جزء جداناپذیر این تحقیقات می باشد. روش و خواسته و نوع رفتار محقق در این تحقیقات هم جزئی از تحقیق به شمار می رود و می تواند تعیین کننده و مهم باشد.

پیغام های EVP چگونه شکل می یابند و چگونه ثبت می شوند؟

این سوال جزو مباحث گرم بین معتقدان EVP می باشد، اینکه به راستی پیغام های دریافتی از طریق EVP چگونه ساخته می شوند و چگونه ثبت می شوند و اصلا منبع چنین پیغام هایی کجاست. یک محقق نیاز دارد تا به تحقیقات گذشته و حال نگاهی بیندازد تا بتواند بر اساس تحقیقات و اعتقادات خود این موضوعات را دسته بندی نماید. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که بسیاری اعتقاد دارند به هنگام ارتباط یک محقق با موجودی که حاوی پیام است ، در واقع ذهن گیرنده ی پیغام و فرستنده ی پیغام به موازات هم قرار می گیرند و گیرنده ی پیغام در آن لحظه درک بهتری از این پیغام ها خواهد داشت تا کسی که بعدها پیغام های ثبت شده را مرور می کند.

 

 

آماده شدن برای ضبط و ثبت EVP :

ابزار ضبط بسیاری جهت انجام این کار وجود دارد. آنچه محققان در این راستا بکار می برند بستگی به اولویت بندی و بودجه ی آنها دارد. در اینجا دو سطح مختلف از آماده سازی تجهیزات برای EVP وجود دارد:

شخصی

تجهیزات

 

شخصی: این موضوع بیشترین اهمیت را برای محقق دارد تا بتواند خود را بوسیله تمرکز و توجه به آنچه در دست دارد آماده ی تحقیق نماید. در این مرحله محقق سعی می کند به نحوی در مقابل تاثیرات منفی احتمالی در ازای این کار امن بماند. این مصونیت از طرق مختلف و بنا به عقیده و راه شخصی هر محقق صورت می پذیرد. آماده سازی ذهنی محقق برای اینگونه تحقیقات کلید مهمی برای بسیاری از محققان می باشد و به آن اهمیت خاصی می دهند.

تجهیزات:

ادوات ضبط: هر دستگاه ضبط صوت می تواند EVP را ایجاد نماید – کیفیت EVP به نوع و کیفیت این نوع از دستگاه ها هم بستگی دارد. برای ضبط اینگونه پیغام های مرموز و به اصطلاح علمی EVP توصیه می شود از ثبت کننده هایی استفاده شود که دارای میکروفن خارجی – و نه میکروفن داخلی -- هستند. این پیشنهاد به این دلیل است که صدای موتور داخلی اینگونه دستگاه ها با استفاده از میکروفن خارجی کمتر درگیر اصوات مورد نظر محقق می شود. همچنین دستگاه های دیجیتال هم برای EVP پیشنهاد خوبی هستند.

نوارها: به هیچ عنوان از یک نوار کاست ضبط، دو بار استفاده نمی شود – این عمل می تواند یافته های یک تحقیق را بی اعتبار کند. همیشه پیشنهاد می شود عمل ضبط فقط یکبار و در همان زمان ضبط باشد. به عبارتی دیگر، ضبط طولانی مدت انجام نشود.

هدفون: هدفون ها مهمترین بخش بعدی عملیات تحقیقاتی به شمار می روند. گاه اصوات ثبت شده بسیار محو می باشند، و بسیاری از آنها حتی غیرقابل شنود هستند مگر با هدفون.

 

ضبطEVP :

کیفیت، مقدار و مدت ضبط بسته به میزان فاصله ی میکروفن و منبع صدا در خلال عملیات ضبط متفاوت است. محققان بیشتر تمایل دارند از وسایل و عناصر غیرمعمول هم برای کمک در تحقیقات خود استفاده نمایند، برای مثال، در بسیاری موارد از صدای تحویه و پنکه در کنار عملیات ضبط استفاده می گردد. این گونه صداها، بعنوان یک انرژی مادی جهت ساختار بخشیدن به صدای فرستنده می باشد،به عبارتی محققان به این نتیجه رسیدند که صدای ارواح و یا موجودات ناشناخته ای که حامل چنین پیغام های صوتی می باشند به خودی خود قابل شنود نمی باشد و برای ضبط هم اکثرا به مشکل بر خواهند خورد، لذا استفاده از یک منبع صدای مادی در کنار عملیات ضبط بعنوان یک صدای پس زمینه می تواند کمکی باشد جهت شکل دادن به صدای ماورایی و سهولت در ثبت آن به کمک دستگاه های ضبط صوت، چیزی شبیه به اکتیوپلاسم که مدیوم ها از آن استفاده می کنند تا چهره ی ارواح را در کنار جسم مادی خود نمایان کنند.

 

محققان این رشته، اصوات ثبت شده را در سه دسته کلاس مختلف طبقه بندی می کنند:

کلاس A : واضح، شفاف و قابل شنود با گوش غیر مسلح و قابل کپی شدن بر روی نوارهای دیگر.

کلاس B : واضح و قابل شنود با گوش غیرمسلح

کلاس C : آرام و معمولا غیرقابل استخراج و غیر قابل ارتقاء

 

 

صفات و خصوصیات EVP :

صداهای EVP دارای مشخصه هایی هستند که آن را از کلیه صداهای پس زمینه یا صداهای اضافه جدا می کند بعنوان مثال:

EVP معمولا دارای جملات فوق العاده کوتاه و گاه در حد یک کلمه یا یک عبارت می باشد

EVP برای افرادی که این کار را انجام می دهند بسیار اتفاق می افتد تا کسانی که گاه به گاه این کار را انجام می دهند

هجاهای ضبط شده معمولا با سرعت ادا می شوند

صداهای EVP دارای شعاع فرکانسی خارج از رنج نرمال انسانی می باشد

 

 

ذات و نهاد EVP

صداهای ثبت شده ی EVP ممکن است به صورت مذکر، مونث، جوان یا حتی پیر باشد و این خود موضوعی است که محققان بسیار با استناد به آن چنین ادعا می کنند که پیغام های دریافتی، همان صدای ارواح می باشد. همانطور که اشاره شد این موجودات ممکن است به صورت زیر باشند:

کسی که از این دنیا رفته اما هنوز این زمان را دارد تا با افراد مادی این دنیا در مدت زمان کوتاه در هر دوره ارتباط برقرار کند

شخصی که مرده اما "نرفته" و بعنوان یک روح باقی مانده

شخصی که هرگز در این دنیای مادی زندگی نکرده، اینگونه افراد می توانند فرشته یا چیزی شبیه به این باشند

شخصی که در دنیای مادی زندگی می کند اما نه در دنیای شناخته شده ی ما و قادر است دنیای غیرمادی فعالیت کند

ارواحی که هنوز به دنیای مادی نیامده اند، در این زمینه حتی نوشته ها، کتاب ها و اسناد بسیاری از ادیان مختلف همچون اسلام و مسیحیت وجود دارد که ارواح پیش از ورود به این دنیای مادی در دنیای دیگر در کنار هم زندگی می کنند، در این زمینه می توانیم از کتاب هایی همچون "در آغوش نور" ، "سفر روح" ، "زندگی های بسیار، استادان بسیار" ، "سرنوشت روح" و بسیاری کتب با ارزش و مستند دیگر نام ببریم.

جملات و کلمات ضبط شده ممکن است به هر زبانی باشند و یا ترکیبی از چند زبان باشد که به اصطلاح به آنها Polyglot گویند. گاه این اصوات به سوالات جواب می دهند، گاه به محقق نشانی می دهند. ممکن است کسی را به اسم صدا زنند و گاه ممکن است مسائلی بسیار شخصی را به محقق انتقال دهند. همچنین گاه صدا چنین به نظر می رسد که در حال آواز خواندن است. جدای از میزان کیفیت صدا، پیغام های ثبت شده بسیار کوتاه هستند. محققان ساعت ها و ساعت ها وقت می گذارند و پیغام ها را مرور می کنند تا پیغام اصلی را در پشت این چند ثانیه صدای ضبط شده پیدا کنند. همچنین محققان از نرم افزارهایی جهت تقویت صدا و برداشتن صدای پس زمینه استفاده می کنند.

 

 

EVP– نگاهی شکاکانه

کسانی که به این موضوع شکاک هستند بر این باورند که اینگونه موضوعات مطرح شده در مورد EVP بیش از حد مبالغه آمیز است و برای خود دلایلی می آورند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده:

برخی از کسانی که مدارکی دال بر پدیده ی EVP ارایه می دهند کسانی هستند که از یک نوار کاست دو بار استفاده کرده اند و بنابراین اعتقاد دارند این موضوع بر بی اعتباری آن دامن می زند و در واقع معتقدند اصوات ثبت شده، اصواتی هستند که از موارد ضبط شده ی قبلی نوار به جای مانده.

کیفیت بسیار ضعیف برخی از صداهای ضبط شده (بیشتر اصوات ضبط شده در طبقه بندی کلاس C )

برخی از این افراد اعتقاد دارند تعدادی از این دستگاه های ضبط کننده با عملیاتی که در باند و کیفیت صدای ضبط شده انجام می دهند به صورت ناخودآگاه چنین صداهایی را ضبط می کند.

برخی نیز این اعتقاد را دارند که اگر واقعا چنین اشخاصی وجود دارند که می توانند اینگونه بر روی دستگاه های ضبط تاثیر گذارند و اصوات خود را در آن ثبت کنند پس حتما می توانند به ما ایمیل بزنند یا در چت روم ها شرکت کنند!

با وجود این ایرادات نمی توان دریافت پیغام های واضح و بی نظیری را در این زمینه به اشتباهات تکنولوژی، صداهای تولید شده ی نا خواسته ی اطراف، توهم و مواردی از این قبیل نسبت داد، در دنیای EVP گاه پیغام هایی از دنیای ناشناخته دریافت شده که نسبت دادن آن به موارد گفته شده ی بالا بیشتر نشانه ی توهم است تا توهم دانستن آن به خودی خود!

 

شروع دوران مدرن (1980)

در سال 1982، سارا استپ اولین انجمن تحقیقاتی EVP امریکا را در منطقه ی Severna Park واقع در ماریلند پایه ریزی کرد، سازمانی با هدف افزایش آگاهی از پدیده ی EVP ، و با هدف آموزش روش های مدرن و استاندارد جهت ثبت پدیده ی EVP .خانم سارا استپ اولین تحقیق خود را در زمینه ی EVP در سال 1976 انجام داد و هزاران هزار پیغام ضبط شده را توانست از دوستان، اعضای خانواده و دیگر افراد مرده همچون بتهوون و ... ثبت نماید.

 

تولد واژه ی ITC :

اصطلاح Instrumental TransCommunication (ITC) توسط ارنست سنکوسکی در سال 1970 در رابطه با برقراری ارتباط با ارواح و اشخاص غیر مادی به کمک ادوات الکترونیکی همچون تلفن، فکس، رادیو، ضبط صوت، رایانه و ... بیان شد.

در سال 1997، شخصی به نام امانتس باروش از ساختمان روانشناسی دانشگاه Western Ontario به کمک روش Konstantin Raudive توانست یک سری از تجارب را در این زمینه و به کمک کارشناس ITC به نام مارک ماسی بدست آورد. یک رادیو در یک فرکانس خالی روشن بود و بیش از هشتاد و یک بار به مدت یک ساعت و یازده دقیقه شروع به ضبط نمود. در این مدت یک نفر هم در فضای خالی نشسته بود و با ارتباط شفاهی قصد ارتباط با منبع EVP را داشت. باروش چنین گزارش داد که چندین نمونه را بدست آورده که شامل صداهایی مشکوک به EVP بوده. هرچند که این صداهای ضبط شده آنچنان شفاف نبودند. یافته ها در مجله ی Scientific Exploration در سال 2001 همراه با یک مرور ادبیاتی در این رابطه انتشار یافت..

 

EVP در رسانه ها

برای نشان دادن صحت EVP در دنیای مدرن امروزی در بسیاری از کارها و پروژه ها این موضوع مورد بررسی قرار گرفته، اثبات شده و در معرض نمایش قرار گرفته، از جمله منابع زیر:

 

کتاب Pattern Recognition نوشته شده ی William Gipson

کتاب Ubik نوشته شده ی K. Dick

کتاب The electronic Ghosts

فیلم Ghost in the Machine

فیلم White Noise

فیلم The light

فیلم Pulse

فیلم Poltergeist

فیلم Paranormal Activity

سریال تلویزیونی Ghost Whisperer

سریال تلویزیونی Supernatural

 

 

نمونه های دیگر از دریافت پیغام ها

شاید کمی موضوع جالب تر شود اگر بدانید EVP تنها به پدیده ی صدای الکترونیکی ختم نمی شود! درست است که EVP (Electronic Voice Phenomena) از جنبه ی لفظی به معنای پدیده ی صدای الکترونیکی می باشد اما حتی تصاویر ارواح هم از طرق مختلف و پیغام های آنان هم با وسایل مختلف دریافت و ثبت گردیده. در ادامه دعوت می کنم تعدادی از این موارد را مطالعه بفرمایید.

 

 

تصویر روح در برفک تلویزیون

در اواسط دهه 1980 محققی به نام "کلاس اسچربر" یکی از کانال‌های برفکی تلویزیون را انتخاب نمود و دوربین فیلم‌برداری را جلوی آن گذاشت و به ضبط برفک‌ها پرداخت. پس از ضبط، تصاویر برفکی را در ویدیو گذاشت و تماشا کرد. خیلی عجیب بود، در تصاویر برفکی تصاویری از دخترش "کارین" که به تازگی فوت کرده بود، به صورتی مه‌آلود ضبط شده بود. تصاویر، مثل ابر به تدریج ظاهر می‌‌شدند. او توانست علاوه بر دخترش سایر اعضای خانواده‌اش را هم ببیند.

 

تماس های تلفنی از طرف مردگان

تماس های تلفنی از طرف مردگان از موارد دیگر EVP به شمار می رود که در کمال ناباوری اتفاق افتاده و به این دسته از ارتباطات Spiricom گویند.O’Neil مدعی شد دستگاهی را ساخته که به کمک آن توانسته با جورج مولر ، دانشمندی که شش سال پیش از دنیا رفته بود ارتباط برقرار کند. در کنفرانس واشنگتن به تاریخ ششم آوریل سال 1982، اونیل چنین بیان داشت که قادر است یک مکالمه و صحبت دو طرفه را با ارواح به کمک دستگاهش برقرار کند

پیغام هوشیاری

در سال 1915 "دیوید ویلسون"، اپراتور آماتور بی‌‌سیم و اهل لندن، وسیله‌ای ساخت که نسبت‌ به تاثیرات الکترونیکی بسیار حساس بود. این دستگاه به یک گالوانومتر متصل بود که حضور و میزان جریان الکتریکی را ثبت می‌‌کرد. ویلسون حرکات گالوانومتر را ثبت می‌‌نمود. در دهم ژوئن 1915 گالوانومتر حدود هشت دقیقه به صورت پیوسته حرکت می‌‌کرد. کلیه حرکات گالوانومتر ثبت شد. ویلسون آن حرکات را به کدهای مورس ترجمه نمود. حرکات گالوانومتر پیغامی را می‌‌رساند: "مشکلی بزرگ، پیغام هوشیاری، روز پنجم، ساعت شش عصر"

ممکن است که این پیغام برای ما مفهوم خاصی نداشته باشد ولی شاید برای دیوید ویلسون حاوی پیام بسیار مهمی بوده، خصوصا این‌که از طریق یک گالوانومتر برای او ارسال شده است.

 

یک تجربه در آزمایشگاه

"دیویدس" برای اولین بار در آگوست 2001 ساعت 9:30 دقیقه به ضبط صدا مشغول شد. چیز خاصی ضبط نکرده بود. مجددا ساعت 11:30 دقیقه به ضبط صدا مشغول شد، هنگام ضبط صدا سوالی را پشت سر هم تکرار می‌‌کرد: "آیا کسی هست که دوست داشته باشد با من صحبت کند؟" هنگامی که به صداهای ضبط شده گوش داد، صدایی شنید که می‌‌گفت: "آیا کسی پاسخ می‌‌دهد؟" مو به تنش راست شده بود. مجددا ساعت 5:15 دقیقه به ضبط صدا پرداخت. هنگامی که صداهای ضبط شده را گوش می‌‌داد صدایی می‌‌گفت: "وقت ندارم."

آیا به راستی موارد گفته شده ی بالا و هزاران هزار پیغام دریافت شده و ثبت شده ی دیگر تصادفی، حاصل توهم یا دروغ می باشد؟!

 

در آخر:

بسیاری از محققان و افراد خبره امروزه بر روی پدیده ی EVP در حال کار و تحقیق می باشند و در پی یافتن جواب های بیشتری از اسرار آن. بسیاری از همین دست افراد اعتقاد بر این داشته و دارند که صداهای رسیده و ثبت شده، پیغام هایی از سمت دنیای مردگان و یا دنیای ناشناخته ی ماوراء الطبیعی می باشد و در پی یافتن منبع دقیق این اصوات هستند، به عبارتی دیگر امروزه و با توجه به تحقیقات انجام شده ی محققان پیشین، به جای توهم دانستن این موضوع ( که البته بسیاری از شهروندان کشورهای مخصوصا پیشرفته آن را پذیرفته و این مشکل در کشور ما بیشتر دیده می شود) بهتر آن است که در پی حل اسرار ناشناخته و جواب دادن به سوالات بی جواب آن باشیم. در کتاب پدیده‌های انرژی‌زایی و ردیابی نشانه‌های روح‌زایی در این‌باره آمده است: " گرچه ما با موضوعاتی سروکار داریم که تا به حال به خوبی تفسیر نشده‌اند ولی در آینده امید حل معماهایی درباره آن‌ها وجود دارد... امروزه موضوعات تاز‌ه‌‌ای با عناوین ناشناخته در مسایل اعجاب‌انگیز فیزیک و بیولوژی مطرح شده‌ است که از آنچه ساحران قدیمی به آن می‌‌اندیشیدند بسیار عجیب‌تر و اعجاب‌ برانگیزترند."

و حال این افتخار را داریم که با برپایی اولین انجمن علمی EVP ایران، همگام با محققان دیگر، جهت بازگشایی اسرار دیگری از این دنیای هیجان انگیز و عجیب با کمک یکدیگر فعالیت نماییم.

  • https://www.viagrasansordonnancefr.com/viagra-pour-femme-forum/

    https://www.viagrasansordonnancefr.com/viagra-pour-femme-forum/

    • ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۱:۱۷

    I am curious to find out what blog system you have been working with?
    I&#039;m having some small security problems with my latest website and
    I&#039;d like to find something more risk-free. Do you have any suggestions?