تئوری اثر فیتیله ای: سوختن خودبه خودی انسان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

وحشتناک است، نه؟ تصور کنید روی صندلی راحت دلخواه خود نشسته‌اید و مجله مورد علاقه‌ی خود را می‌خوانید که ناگهان… پوف! در عرض چند ثانیه به یک توده خاکستر تبدیل می‌شوید! طبق اظهارات یک پزشک ایرلندی، مایکل فارتی ۷۶ ساله دسامبر گذشته ناگهان شعله ور شد و از دنیا رفت. غیر از کف و سقف جایی که بدن فارتی قرار داشت آپارتمان و وسایل خانه سالم و دست نخورده مانده بود. پزشک کهنه کار با تجربه ۲۵ ساله‌اش نتوانست توضیحی برای سوختن خود به خودی انسان بیابد. اگر آتش عامل خارجی داشت چرا وسایل اطراف فارتی نسوخته بودند؟

اما خیلی نگران نباشید، شاید سوختن خود به خودی واقعیت نداشته باشد، بله تقریبا ۲۰۰ مورد از این اتفاقات در ۳۰۰ سال گذشته گزارش شده است، اما در سال ۱۹۹۸ دانشمندان بریتانیایی دلیل قابل قبولی آوردند: “اثر فیتیله‌ای”

اگر بدن را مثل یک شمع فیتیله‌ای تصور کنید، بدن شما می‌تواند نقش زغال چوب را داشته باشد و ممکن دست و پای شما سالم بماند، اما بالاخره یک توضیح منطقی در اثر فیتیله‌ای وجود دارد. در برنامه‌ی تلویزیونی Q.E.D. ( به معنی: چیزی که قابل اثبات بود) از BBC ، دکتر John DeHaan، اثر فیتیله‌ای را با یک خوک مرده ثابت کرد. آن‌ها بدن خوک را در یک پتو پیچیدند و یک قطره بنزین روی آن ریختند و با یک جرقه آن را آتش زدند. وقتی که توده مشتعل شد، شعله‌های آتش بسیار داغ اما کم بودند. خوک کاملا سوخت و حتی استخوان ها هم خاکستر شدند اما وسایل اطراف آن حتی تلویزیون سالم ماند ولی زیر خوک و سقف بالای آن تحت تاثیر شعله‌های آتش قرار گرفته بودند. این دقیقاً نتیجه‌ی بیشتر موارد گزارش‌های سوختن خود به خودی انسان بود.

تئوری اثر فیتیله‌ای این است که یک جرقه (برای یک انسان می‌تواند ته سیگار یا جرقه‌ی یک اجاق باشد) لباس را می‌سوزاند و پوست را به اندازه‌ای شکاف می‌دهد تا به چربی زیر پوست برسد و آن را شعله ور کند. اکثر قربانیان تنها هستند و احتمالا خوابیده‌اند و سریعاً متوجه جرقه نمی‌شوند. چربی جذب لباس‌ها می‌شود و لباس‌ها مثل فیتیله شمع عمل می‌کند (مثل زمانی که پارافین جذب فیتیله می‌شود) بطوریکه به شعله‌ها سوخت می‌رساند تا زمانی که چربی کمی باقی بماند.

در مورد اخیر ایرلند، شاید پزشک با تجربه چیزی در مورد اثر فیتیله‌ای نشنیده بود. آقای فارتی کنار یک اجاق باز پیدا شده بود؛ چیزی که می‌توانست منبع جرقه باشد. نکته‌ی جالب دیگر اینکه فارتی دیابت داشت و طبق اظهارات یک آزمایشگاه علمی، انسولین در دمای بالا می سوزد.

  • Essie

    Essie

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۴۵:۲۴

    Useful info. Lucky me I found your web site unintentionally, and I'm stunned why this accident didn't took place earlier!

    I bookmarked it.