وسعت علمی عرش الهی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

عرش یک مفهومی است که فراتر از کرسی. وقتی کرسی الهی وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ – باشد، یعنی اگر کرسی آن وسیعتر از آسمانها و زمین است، و تمثیل الهی باشد، پس عرش الهی به طور اولی وسعت علم خداوند را نشان می‌دهد.

از مجموع این آیاتی که بالا ذکر نموده ایم، می‌توانیم به نتیجه ذیل برسیم:

عرش خداوند گرچه در آیات مختلف با ویژگی های مختلف ذکر شده است، اما وجه مشترک همه مجازی بودن آن است. در آیات یک حقیقت – حکومت الهی از ابعاد مختلف توصیف شده است. لذا می‌توانیم بگوییم عرش الهی – شامل علم الهی، قدرت مطلق، خالقیت، عدالت و ما وراء طبیعة است.

اما آنچه که مربوط به حاملان عرش:

الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِیمِ [۵]

کسانى که عرش [خدا] را حمل مى‏کنند و آنها که پیرامون آنند به سپاس پروردگارشان تسبیح مى‏گویند و به او ایمان دارند و براى کسانى که گرویده‏اند طلب آمرزش مى‏کنند پروردگارا رحمت و دانش [تو بر] هر چیز احاطه دارد کسانى را که توبه کرده و راه تو را دنبال کرده‏اند ببخش و آنها را از عذاب آتش نگاه دار.

در آیه مورد بحث که سخن از حاملان عرش الهى مى‏گوید به نظر ما منظور از عرش همان حکومت خداوند و تدبیرش در هر دو عالم باشد. و حاملان عرش هم اجرا کنندگان امر الهی است: فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا

و به فرشتگانى که کار سازند (قسم)

می‌توانیم بگوییم که حاملان عرش همان فرشتگانی هستند که در امور اجرایی حکومت الهی (یعنی عرش) را بر عهده دارند، بلا تشبیه مثل وزراء کشور که وظیفه امور اجرایی قانون را دارند. چون وظیفه شان اجرای فوانین حکومتی است، به حاملان آن حکومت، یعنی حاملان عرش تشبیه شده‌اند. طبق فرمایشات قرآن تعداد فرشتگانی که عرش را حمل می‌کنند در روز قیامت 8 تا می‌شود:

وَالْمَلَکُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَیَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمَانِیَةٌ [۶]

و فرشتگان بر کناره‏ها[ى آسمان‏] ایستاده باشند، و عرش پروردگارت را در آن روز هشت تن برفرازشان حمل مى‏کنند

از تعداد مدبرات امر که در روز قیامت ۸ تا است، می‌توانیم نتیجه بگیریم که ۸ مهم امر در آن روز به اجرا خواهد رسید.

[1] اعراف ۴۵؛

[2] توبه ۱۲۹؛

[3] زمر ۷۵؛

[4] هود ۷؛

[5] غافر ۷؛

[6] الحاقه ۱۷؛

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...