مریم مجدلیه و انجیل

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

مریم مجدلیه تنها زن در میان پیروان مسیح است، که انجیلی به نام خود دارد. وی در انجیل خویش (که صفحات اولیه‏ی آن که دربردارنده‏ی بابهای اول تا سوم بوده است، مفقود شده، و متن موجود این انجیل از صفحه‏ی هفتم آغاز می‏گردد)، خود را یکی از پیروان عیسی مسیح معرفی می‏کند که تعالیم او را به خاطر می‏سپارد.[1] و همچون مفسری، به بیان تعالیم مسیح و رسالات پولس می‏پردازد. او در گفتگویش با حضرت عیسی، از اشعیا، امثال و ... پرسش می‏کند. وی از با فراست­ترین و فهیم­ترین پیروان مسیح می‏باشد. او در فصل اول انجیل خود، به بیان گفتگوی خویش با عیسی می‏پردازد. و این فصل، محوری­ترین بخش انجیلش می‏باشد.[2]

مریم مجدلیه همچنین در اناجیل توماس، فیلیپ و اولین آپوکریفای جیمز، که از قرن دوم و سوم یافت شده است، بعنوان یکی از پیروان و شاگردان عیسی مسیح یاد شده است. [3]

 

مریم اهل مجدل

واژه‏ی مجدلیه در نام وی اشاره به شهری به نام "مجدله" در کرانه‏ی غربی دریاچه‏ی تیبریاس دارد.[4] او به "سن مری مگدلین" نیز معروف است. از برجسته­ترین پیروان و شاگردان زن عیسی مسیح بوده است.[5] در مسیحیت از وی با عنوان قدیسه [6] یاد می­شود. وی همچنین به عنوان نماد "گناهکار پشیمان" در میان مسیحیان شهرت یافته است. [7]

 

مریم مجدلیه در اناجیل

وی از جمله کسانی است که نظرات مختلفی پیرامون شخصیتش وجود دارد. چنانکه برخی از مسیحیان مانند گریگوری کبیر در اظهارات خویش مصرانه می‏خواهند مریم مجدلیه را با زن گناهکاری که با عطر پاهای عیسی را تدهین نموده یکی قلمداد کنمد. در حالیکه براساس گزارشات اولیه‏ی کلیسا، آنچه درباره‏ی مریم مجدلیه در اناجیل آمده است، در سایه‏ی ابهام قرار دارد. [8]

در انجیل لوقا آمده است، که مجدلیه، همان زنی است که عیسی مسیح، هفت دیو را از کالبد وی خارج کرده است.[9] به گفته‏ی "ویل دورانت" او زنی بود که از بیماریها و قبضه­های عصبی _ جن زدگی _ رنج می‏کشید. این حالات مریم در حضور مسیح از بین رفته و تسکین می‏یافت. به همین دلیل مجدلیه، عیسی را همچون کسی که او را حیاتی دوباره بخشید، تکریم می‏نمود[10] و وجود و حضور مسیح را برای تندرستی و رهایی خویش از گرداب هولناکی که به آن گرفتار بود، ضروری می‏دانست و به همین دلیل در زمره‏ی ایمانداران و پیروان وی درآمده بود.[11]

او اغلب همراه با دو مریم دیگر _ مریم باکره و مریم مادر سالومه و یوشا [12]_ در کنار عیسی بود[13] و با وی از شهری به شهر دیگر سفر می‏کردند.

گویند مریم همان کسی است که در انجیل یوحنا [14]، یهودیان او را بعنوان زنی بدکاره برای اجرای حد نزد عیسی مسیح بردند. طبق گزارش انجیلها، یهودیان در این ماجرا خطاب به وی (عیسی) گفتند که این زن باید طبق شریعت موسی، سنگسار شود؛ تو چه دستور می‏دهی؟ عیسی در حالی که خم شده بود و با انگشت بر زمین چیزهایی می‏نوشت، ایستاد و به آنها گفت: از میان شما کسی که بی گناه است، اولین سنگ را بزند و دوباره خم شده، و شروع به نوشتن کرد. یهودیان وقتی این سخن را شنیدند، همگی متفرق شدند. و بزرگان ایشان نخستین کسانی بودند که از حضور عیسی خارج شدند. بدین ترتیب عیسی با آن زن تنها ماند. عیسی مسیح ایستاد و جز آن زن کسی را ندید. پس گفت ای زن، آنهایی که به تو تهمت می‏زدند، کجا رفتند؟ آیا هیچ کس تو را محکوم نکرد؟ آن زن گفت: هیچ کس، ای آقا. عیسی به او گفت: من هم تو را محکوم نمی کنم. برو و هرگز به گناه بازمگرد.

براساس آنچه در اناجیل ثبت است، مجدلیه یکی از زنانی است که به هنگام مصلوب شدن [15]، تدفین [16] و رستاخیز [17] مسیح حضور داشته است.

مریم مجدلیه، نخستین گواه رستاخیز مسیح

مریم مجدلیه همراه با دو مریم دیگر بر سر قبر مسیح رفتند. در حالی که مریم گریان بود، به سوی قبر خم شد. دو فرشته را که لباس سفید بر تن داشتند، مشاهده کرد. ایشان به او گفتند: ای زن! علت گریه‏ی تو چیست؟ گفت: خداوند مرا برده­اند، و من نمی­دانم که او کجاست.[18] ناگاه متوجه پشت سر خویش شد.[19] مردی _عیسی_ را ایستاده دید، او را نشناخت. مرد به او گفت: برای چه می‏گریی؟ به دنبال چه کسی می‏گردی؟ مریم که گمان می‏کرد او فردی باغبان است؛ به او گفت: آقا، اگر تو او را برداشته­ای به من بگو او را کجا برده­ای، تا من او را بیابم. مرد گفت: ای مریم، عیسی برگشته است. در اینجا مریم، عیسی مسیح را شناخت. و او را ربونی _ ای معلم من _ خطاب نمود. عیسی به او گفت: نزد برادرانم _حواریون_ رفته، و به ایشان بگو که «نزد پدر خود و پدر شما، خدای خود و خدای شما می‏روم.»

مریم شتابان نزد حواریون رفت و آنها را از ماجرای ظهور باخبر ساخت. به ایشان اطلاع داد که مسیح پیش از آنها به جلیل می‏رود و او را در آنجا خواهند یافت.[20] آنان چون شنیدندکه عیسی زنده شده است و بر مریم ظاهر گشته است، باور نکردند[21] و سخنان ایشان را هذیان پنداشتند... .[22]

 

مریم مجدلیه و پطرس

بنابر منابع قبطی انجیل یوحنا و بر اساس انجیل مریم مجدلیه[23]، پطرس[24] از مریم می‏خواهد تا سخنان عیسی مسیح _ناجی_ را برای ایشان بازگو کند. پطرس، به مریم گفت: خواهر، ما می‏دانیم که نجات­دهنده، تو را از دیگر پیروانش بیشتر دوست داشت.[25] حال سخنان عیسی مسیح را برایمان بیان کن.

مریم می‏گوید، استاد به من گفت: من، شما را تعلیم خواهم داد از آنچه که بر شما پنهان است... (که این خود بیانگر آن است که عیسی به بیان دانشی رمزی پرداخته است).

آندریاس برادر پطرس، به سخنان مریم اعتراض کرده و او را متهم به دروغگویی می‏کند و می‏گوید: من باور ندارم که منجی [26]_عیسی مسیح_ چنین حرفهایی را به تو زده باشد؛ و تو خود اینها را بافته­ای؛ چرا که این آموزه­ها، اندیشه­هایی حیرت آورند.

پطرس نیز همچون برادرش، مریم را انکار نمود. و گفت: آیا به راستی، او با زنی در خلوت، بی­آنکه ما بدانیم، سخن گفته است؟ آیا باید از راه خود بازگشته، همگی به او گوش فرادهیم؟ آیا منجی او را برتر از ما دانسته است؟ آنگاه مریم از سخنان ایشان گریست. چرا که اتهامات پطرس و برادرش نادرست و ناعادلانه بودند.

مریم به پطرس گفت: برادرم، پطرس! بر چه گمانی؟ آیا بر این گمانی که این سخنان را، از خود ساخته­ام، یا در باب منجی دروغ می‏گویم؟

لاوی _ یکی از حواریون _ خطاب به پطرس گفت: تو همواره زودخشم بوده­ای و اکنون می‏بینم که با این زن، همانند دشمنان، مجادله می‏کنی. اگر منجی او را شایسته دانسته باشد، کدامیک از شما به راستی نمی­پذیرید؟ بی­شک، منجی او را بسیارخوب می‏شناخت. به همین خاطر او را بیش از ما دوست می‏داشت. ما باید از خود شرم کرده، و مانند انسان کامل عمل کرده و از او که منجی خواسته، پیروی کرده و شریعت و قانونی، ورای آنچه منجی آورده، نگذاریم.[27]

حتی پیش از جریان رستاخیز مسیح، پطرس از عیسی مسیح می‏خواهد که مریم مجدلیه را از جمع شاگردان خویش بیرون کند. به این علت که زنان از نظر پطرس، ظرفیت و استعداد حیات روحانی را ندارند. اما، مسیح به او می‏گوید: من او را رهبری خواهم کرد، تا او مرد گردد. چراکه ممکن است مریم روحی زنده گردد، همانند شما مردان. زیرا هر زنی که خود را مرد گرداند، در ملکوت آسمانها داخل خواهد شد.[28]

 

مریم مجدلیه در جهان مسیحیت

از آنچه بیان شد چنین برداشت می‏شود که مریم نه تنها در زمره‏ی زنان پیرو مسیح بوده است، بلکه نخستین گواه بر رستاخیز وی نیز می‏باشد که این خود تأثیر بسزایی در ایمان کلیسای شرقی داشته است.

[1] . Esther Ade Boer,Gospel of Mary, contiuum international publishing Group, 2005,p.5.

[2] .ibid, p.6.

[3] .ibid, p.5.

[4] .Maisch, Ingrid, Mary Magdalene The Image of a Woman through the Centuries, german, verlag herder gmbh & co.kgunder, 1996,p.3.

[5] . لوقا 8: 2.

[6] . Mazo karras, Ruth, Mary Magdalene and Drama of Saints, pennsylvania, university pennsylvania, 2004, p.146 & Esther Ade Boer, ibid, p.4.

[7] .Maisch, Ingrid, ibid, p.129.

[8] .لوقا 7: 36 به بعد؛ یوحنا12: 1_ 4 وMazo karras, Ruth, ibid, p.153 & Maisch, Ingrid, ibid, p.ix & Hooper, J.Richard, The Crucifixion ofMary Magdalene, sanctuary publications,Inc, 2005, p. 153.

[9] .لوقا8: 2؛ مرقس16: 9 و Maisch, Ingrid, ibid, pp.2,3

[10].Maisch, Ingrid, ibid, pp. 21 , 22.

[11] .دورانت، ویلیام جیمز، تاریخ تمدن(قیصر و مسیح)، ترجمه‏ی حمید عنایت، پرویز داریوش، علی اصغر سروش، تهران، علمی و فرهنگی، 1376،ص 663.

[12] . Maisch, Ingrid, ibid, p.10.

[13] . مرقس16: 40 .

[14] .یوحنا8 :1 _ 11.

[15] .یوحنا 19: 25 .

[16] .مرقس15: 47 .

[17] .مرقس 16: 9_20 ؛لوقا24: 34؛ یوحنا20: 11؛21:14؛ متی28: 1_10 و Esther Ade Boer, ibid, p.4.

[18] . Hooper, J.Richard, ibid, pp. 153,223 & Esther Ade Boer,ibid,p.4.

[19] .انجیل فیلیپ 12: 50- 57.

[20] .متی 28: 7 و مرقس16: 7.

[21] .مرقس16: 11.

[22] .لوقا24: 11 و Brown,Stephen.f and anatolios,khaled,Catholcism & Orthodox Christianity World Religions, new York, facts on file.2006, p.32 & B Brown,Stephen.f, Protestantism World Religions, (new York, facts on file, 2006), p.35.

[23] .Gospel of Mary.

[24] .Peter.

[25] .انجیل فلیپ 55 و انجیل مریم 5: 5.

[26] .عیسی در انجیل مریم با عنوان نجات دهنده آمده است.

[27] .انجیل مریم مجدلیه، 9: 2_9 و Hooper, J.Richard, ibid, pp.153-154.

[28] . انجیل فیلیپ 114 .

  • Karma

    Karma

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۲۳:۳۴:۰۲

    Helpful info. Fortunate me I discovered your website unintentionally,
    and I am shocked why this twist of fate didn't came about
    earlier! I bookmarked it.